Är det så fruktansvärt det brott jag begått ?

Först vill jag vända mig de tjerer(som jag vet finns där ute) och som nyss fått beskedet att dom är gravida, och har jätte arga föräldrar där hemma. Det är inte alltid så. Det är inte det som  går till mötes i er framtid. När jag fick reda på att jag var gravid fick jag utså ord som "Jag ska tvinga i dej tabletterna, vi gör det när du sover"  och "Du är den mest egoistiska människa på den här jorden".
Men idag? Mina föräldrar glädjs av min graviditet, å att snart få bli mormor å morfar för första gången. En förälder  kommer aldig att "hata" en för evigt. Hur hopplöst det än kan kännas.
jag kan inte säga att jag glömt av det som hände då i början av februari och allt bara var kaos. Men jag är glad att det hände. jag vet att jag inte är egoistisk som behöll mitt barn. Hur skulle jag kunna vara det? även "men tänk på pappan, vet du vilken situation du försätter honom i" var bara vardagsmat. Han vet väl vad han gjorde när han stoppade in den? Och med tanke på att vi då känt varandra i två år så visste han lika väl som jag att jag aldrig skulle kunna göra en abort, för mej räknas även dagen efterpiller som abort. Och ja jag ska erkänna att jag hade såna hemma. Men efter att av ångest spytt två gånger för att jag verkligen inte ville ta pillrena, å jag önskar att jag kunde förklara hur fel det kändes, jag kunde inte "rensa bort" det som jag redan då egentligen visste fanns därinne.
För det ska jag säga er, en graviditet är verkligen inte bara fysiskt. Utan psykiskt. jag var helt säker på redan långt innan jag plussade att jag var gravid, och kunde inte för mitt liv förstå varför testen inte visade något. (jag visste inte då att det var tvunget att ha gått 4 veckor från sista mensen) Efter att jag hade plussat fick jag en akut tid hos KK-kliniken på borås-lasarett. Å när hon gjort ultraljud, och kommit fram till att det inte hade gått 5 veckor ens eftersom de itne såg nått på ul-ljudet så sa hon: "Nu kan du ju gå ut till receptionen å beställa tid för abort"
Är det så det ska vara? att sjukvården menar på att den enda utvägen är abort . Jag kan inte med ord säga hur besviken jag blev av hennes uttalande. och vilka är dom att bedöma att du å du ska göra abort, men du behöver inte beställa tid för det. Förälder är ingen ålder, det är något man är

Under den här tiden när jag fick reda på att jag var gravid och fram tills nu har inte varit den lättaste perioden i mitt liv. verkligen inte! och tro inte att jag många gånger har tänkt på pappa Robert som än idag egetnligen inte vill det här, men jag tänkte och jag trodde av hela mitt hjärta att något vi påbörjat tillsammans även skulle avslutas tillsammans. Och att vi klarar av och reder ut stormarna tillsammans. Jag kunde inte för min själ ens tänka mig att det kanske inte blir så, så länge som vi känt varandra å älskar varandra. Alla löften om att vi alltid skulle vara bästa vänner...
Att det har kunnat bli så fel nu, det käns overkligt. Jag vill inte förstå det!
Visst vissa dagar är det bra! det är det! Men i det stora hela så fungerar vi inte så bra tillsammans som jag tror är nödvändigt. Det får mig att falla ner på knä, gör det omöjligt för mig att se en ljusmorgondag. Jag måster erkänna att allt jag gör, förväntar jag mig få dela med honom. Jag älskar dej robert. det har jag alltid gjort. Och jag måster också erkänna att jag fortfarande hoppas på en framtid för oss.


Något på hjärtat? Kommentera detta inklägg här
Postat av: elinos

Hur kan personal innom vården äns säga så ! Tänk om du känns dig osäker och hon sagt så och du tänk " kanske är lika bra" . Sjukt att dom säger så.
Förstår att det är jobbigt att du itne kan dela glädjen så mycket som du vill med honom. Men när eran lilla bäbis väl kommer kanske de blir annorlunda?

2007-09-20 @ 11:55:03
Postat av: malån

Sjukt att folk som arbetar inom vården får säga så! Jag har inte gjort bort och är 17! Är helnöjd och älskar mitt lilla ofödda barn, men fick oxå höra en massa skit från föräldrarna och andra i ibörjan!
MAMMA ÄR INGEN ÅLDER // malån

2007-09-20 @ 15:39:14
Postat av: Sandra N.

Jag tycker du är modig, och stark! jag beundras dig, det gör jag faktiskt. Och jag tycker att du gjorde helt rätt val att behålla barnet och tro på dig själv. Om jag skulle varit i den situationen att jag skulle få reda på att jag va gravid, så skulle jag inte veta vad jag skulle göra. Jag skulle ha jätte svårt för att göra en abort. För jag tänker som dig, det är redan ett liv från början.
Jag tror på dig Jannike :)

2007-09-20 @ 22:43:33
URL: http://ordavsandra.blogg.se
Postat av: jessica gggggg

du är så bra jannike :)

2007-09-21 @ 16:55:37
Postat av: Mickan

Förstår heller inte hur folk inom vården kan säga så. :-( Tror du kommer bli en toppen mamma, även fast jag inte känner dig.. :-)
Kramar!

2007-09-21 @ 19:11:18
URL: http://mickanpherson.blogg.se
Postat av: Leine

Du vet Jannike att vi har trott på dig hela tiden!
Hoppas också att ni ska få det bra i framtiden med eller utan 'Robert. Givetvis vore det underbart om ni på nåt vis kunde hitta ett sätt att dela era liv.
Du vet var vi finns om du vill ha hjälp och stöttning.
Kramar
FASTER

2007-09-24 @ 08:45:35
Postat av: Linnea

Jag tror att du kommer att bli en kanon mamma :) det är jag säker på. Du verkar så himla stark. Hoppas att allt löser sig och Lycka till !!

2007-09-25 @ 21:30:52
URL: http://linnealarsson.blogg.se
Postat av: Moa

Hej tjejen, jag fick också höra dom orden när jag fick veta att jag var gravid.
Barnmorskan frågade inte om jag ville behålla barnet utan hennes första ord när jag fick veta att jag var gravid var att -"Vi bokar tid för en abort nu på en gång". Just i det tillfället var man i ett sånt chock-tillstånd att man inte riktigt fattade vad hon faktiskt sa. Att folk kan säga så? Speciellt dom som har det här som yrke borde väl för helv*** veta vilken innebörd dom orden har!
Bara för att man är ung så kan ingen bestämma en sådan sak åt en. Tyvärr så blev det en abort ändå, men enbart på grund av att jag var 14 år, och hade otroligt många anledningar till det (självklart!) Men det är en sak jag kommer få ångra resten av mitt liv. Så stå på dig, du är en stark person och jag är säker på att du är en kanonmamma!
Kramar!

2008-02-02 @ 23:18:47

Hiss eller diss allt är välkommet här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0