Spark i röven på svenska systemet

Innan idag när vi skulle till BVC så träffade vi på en tjej, hon var med på våra "krismöten" när jag blev gravid för lite mer än ett år sedan,
hennes ord; nu när jag ser honom så fattar jag att du inte tog bort honom.'
När folk som sa till mej att göra abort ser oliver idag och säger; "vad fin han är" eller "vilken tur att du behöll honom" så vet jag inte alls hur jag ska reagera.

Det är så gott, det gör så gott i mej, att folk kan inse att jag valde det rätta. om jag kunde beskriva med ord hur mycket det känns, det gör ont å gott på samma gång. jag minns orden; "du åste göra abort" "klart att du inte kan behålla barnet" "du kommer få de skit jobbigt och tänk om du ångrar dej"
å idag när de ser mej med oliver så låter det oftast annorlunda, han är värd livet, mitt barn, är värt , å var alltid värd livet. Som jag gav honom, som jag aldrig tog ifrån honom. Smaka på orden ; han är värd livet.

I dom lägena när folk säger till mej att mitt val var rätt, så sparkar jag på hela svenska sjukvården som endast råder till abort! Det känns som att man sparkar i röven på hela svenska systemet.
På sjukan igår blev jag sugen på att gå upp till KK-kliniken, för att visa min son. Visa upp honom så att dom får se, på livet som blev skapat, på livet dom tyckte va självklart att ta bort. på livet dom ville utrota.
"se på mig, se på min son, se på oss. vi lever, vi klarar oss, här är han, han som ni inte ville veta av"

Mitt barn, mitt liv. vårat liv. det är lika mkt ett barn lika mkt ett liv även om mamman råkar vara tonåring. men folk tar för givet att man ska göra abort! varför?! varför är de barnen värda mindre än andra?!
kan ni som rådde till abort tänka er det? ni rådde mej att ta bort Oliver, hade det vart bra då? hade mitt liv vart bra då? om jag inte haft Oliver?! den stora frågan är väl egentligen, ni som rådde till abort ; hade erat liv varit bättre?! Hade ni känt er nöjdare om jag gjort abort?!

tänk om jag gjort det alla sa till mej , tänk om jag gjort abort?! tänk om jag den gången på KK faktist hade gått ut till receptionen för att boka tiden för abort som dom sa till mej , hur hade livet sett ut idag? jag kan inte fatta det. SVENSKA SJUKVÅRD?! SLUTA ATT ENDAST RÅDA TONÅRINGAR TILL ABORT, det finns en annan möjlighet.. jag hoppas av hela mitt hjärta, att en dag, kommer det inte se ut så. en dag kommer sjukvårdarna att säga ; "gå hem, fundera på hur du vill göra, här är numret till denna kliniken om du bestämmer dej för abort och här är numret till barnmorskan om du bestämmer dej för att fullfölja graviditeten"
Jag önskar att jag fått höra de orden, istället för ; okej, du är gravid, gå ut till receptionen och boka en tid för abort, så är detta överstökat sen!

 till alla tonårsföräldrar, var stolta! var stolta för att ni gav erat/era barn livet. dom är värda det, DET är vi som föräldrar, skyldiga våra barn!

och tjejen som jag stötte på idag, kom ihåg dina ord! kom ihåg det du sa idag ; nu förstår jag varför du valde att behålla honom.
visst, tack för orden, men tänk dej för nästa gång du råder en tonåring till abort! kom ihåg att tillåmed du ändrade dej efter att ha sett honom, sett mitt barn, som du en gång tyckte inte hade rätten att födas.

Något på hjärtat? Kommentera detta inklägg här
Postat av: Leine

Strongt Jannike!!
Detta brevet borde du skicka till personen du mötte utanför BVC. Även KK borde få en kopia

2008-04-08 @ 18:45:12
Postat av: Syster Madde

jag håller med dig fullt ut, bara så du vet. Du är stark Jannike, kom ihåg det.
Låt orden göra dig starkare! Inte svagare. Du vet nu, och har hela tiden vetat att du gjorde det rätta. Det visste och vet jag med. Många varma kramar Madde

2008-04-08 @ 19:28:28
Postat av: Janne

Så bra skrivet och jag tänker med fasa på om du gjort abort...du är underbar!

2008-04-08 @ 20:30:39
Postat av: Linda

Haha jag har redan gett bort den :P

2008-04-09 @ 09:50:29
URL: http://eliinasmamma.blogg.se

Hiss eller diss allt är välkommet här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0